Amusement

Op het podium

Je wilt natuurlijk zorgen voor een pakkende programmering. Maar hoe pak je dit aan? Verdiep je in de lokale wereld van muziek en entertainment. Welke artiesten willen belangeloos komen optreden, welke muziekscholen of –gezelschappen zijn in voor een optreden? Denk aan:

  • Livebands (coverbands, drumbands, rockbands etc.)
  • Zang (schoolkoren, smartlappenkoor, opera)
  • Lokale radiopresentator om de acts aan elkaar te praten
  • DJ 
  • Dansgroepen (volksdansen, salsa, lokale dansscholen)
  • Karaoke (niet laat op de avond)
  • Sketches (improvisatie)
  • Voorlichting over kanker (sketches of verhalen)

 

Belangrijk: Zorg dat iemand coördineert wat er op het podium gebeurt: een stagemanager. Om alles soepel te laten verlopen is het ook van groot belang dat iemand alle acts introduceert en aan elkaar praat. 

 

Op het parcours en het terrein

Niet alleen op het podium, maar ook op het parcours en het terrein kan van alles gebeuren. De mogelijkheden hangen af van de locatie, maar je kunt je bezoekers vermaken met bijvoorbeeld:

  •  Themarondjes binnen de 24-uursestafette (salsaronde, gezonde voeding ronde)
  • Clowns en jongleurs die over de baan lopen
  • Yoga of tai chi
  • Massage
  • Demonstratie van (vecht)sporten
  • Oer-Hollandse spelletjes
  • Twister
  • Line dancing
  • Sportieve activiteiten (voetbal, golf, softbal, badminton, volleybal)
  • Hoelahoepen
  • Wedstrijd limbodansen (tijdens het rondjes lopen)
  • Wedstrijd ‘lopen met een ei op een lepel’

Tip: vraag teams om wat  amusement te verzorgen, bijvoorbeeld door een themaronde te lopen. Denk aan verkleden, in een kleur, achterstevoren, van wandelrichting veranderen of samen muziek maken. 

 

Goede overeenkomsten

Om misverstanden te voorkomen en duidelijkheid te creëren over de verwachtingen is het belangrijk om met alle artiesten duidelijke afspraken te maken en een overeenkomst op te stellen zoals deze

 

Voor de kinderen 

Doen er veel kinderen mee aan de KinderLoop? Of reken je op veel jonge bezoekers? Dan is leuk om een apart kindergedeelte in te richten. Dit kun je samen met het commissielid KinderLoop doen. Vraag bijvoorbeeld de medewerkers van een kinderdagverblijf of speelgroep om dit te coördineren. Je kunt spelletjes bedenken, zodat de kinderen iets over kanker kunnen leren. Misschien kun je dit samen met het commissielid dat zich bezighoudt met de voorlichting over kanker organiseren? Andere leuke kinderactiviteiten zijn bijvoorbeeld:

  • Brandweerauto (vraag de plaatselijke brandweer er een neer te zetten, zodat de kinderen die van buiten én binnen kunnen bekijken)
  • Springkussen (dit moet geregeld worden door iemand die de juiste verzekering heeft. De KWF-coördinator kan hier meer over vertellen)
  • Schminken (door iemand met de juiste verzekering)
  • Zaklopen, spaghettiloop (twee kinderen lopen samen met spaghetti in mond), bliklopen
  • Plek om te tekenen en knutselen 
  • Verhaaltjes vertellen
  • Kinderbioscoop 
  • Poppenkast
  • Zingen
  • Graffiti workshop
  • Pijl en boog schieten
  • Bellenblazen
  • Ballonnendraaier
  • Goochelaar
  • Spelletjes

 

’s Nachts

Vermaak kan de teams de nacht door helpen! Maar je kunt de activiteiten beter simpel houden en zorgen dat ze niet te veel energie kosten. Zorg ook dat er niet te veel lawaai wordt gemaakt, zodat de deelnemers die niet lopen rustig kunnen slapen. Een paar ideeën: 

  • Pokerronde. Zorg voor een aantal kaartspelen. 
  • Scrabble. Maak kaarten met een letter en de letterwaarde. Alle deelnemers krijgen bij elke ronde één kaart. Op een vastgesteld tijdstip (of als de kaarten op zijn) krijgt het teamlid of het team met het beste woord een prijs.
  • Pyjamawedstrijd. Degene met de leukste of gekste outfit wint.
  • Modeshow. Neem verkleedkleren mee.
  • Cijfer raden. De coördinator neemt een getal tussen 1 en 100 in gedachten. Als een deelnemer de startlijn overgaat, mag hij raden. Degene die het cijfer raadt, wint een prijs. Hier doen vaak heel veel deelnemers aan mee, omdat ze best iets willen winnen.
  • Hoelahoepen. Vorm twee rijen (vijf tot tien personen per team) tegenover elkaar. De deelnemers moeten elkaars hand vasthouden en hoelahoepen. Eén deelnemer hoelahoept tussen de rijen door en sluit achteraan weer aan.

Tips en trucs

Heb je een idee over de artiesten en het entertainment? Dan is handig om met de volgende punten rekening te houden:

  • Als er meer dan één podium is, stem dan het programma op de podia goed op elkaar af.
  • Denk aan de op- en afbouwtijd voor de artiesten.
  • De soundcheck. Het is goed om van tevoren al stilt te staan bij een ander optreden of ceremonie die dan gaande is.
  • Zorg indien mogelijk voor een aparte ontvangstruimte (met eten en drinken) voor de optredende artiesten en groepen.
  • Overleg goed en gedetailleerd met de commissie ceremonies over welk amusement/optreden je in aanloop naar de (kaarsen)ceremonie inboekt, zodat je een mooie opbouw hebt naar de ceremonie.
  • Let erop dat de starttijd, kaarsenceremonie en eindtijd vastliggen. Als je uitloopt met het programma moet je dat op een andere manier weer inlopen.  Informeer de artiesten daar ook over, dan kunnen ze niet ‘claimen’ hun uurtje spelen te willen afmaken.
  • Zoek passende optredens/muziek rondom de ceremonies.
  • Na de kaarsenceremonie kan je un-plugged wellicht nog wat langer doorgaan 
  • Let goed op je vergunning en het geluidsniveau!

Dagindeling

Om je op weg te helpen geven we je nog een voorbeeld van een dagindeling. 

 

Tijd

Activiteit

11.00 u

Podium: muziek, jazzkwartet, lunch met survivors

11.30 u 

Opengingsceremonie

13.00 u

Officiële startschot = start SamenLoop voor Hoop 

13.30 u

Ereronde survivors en naasten, anderen sluiten aan

14.00 u

Amusement podium: dansers

15.00 u

Amusement podium: schoolband, kinderactiviteiten

16.00 u

Sportieve activiteit: voetbal, kinderactiviteiten

17.00 u

Sportieve activiteit: volleybal, kinderactiviteiten

18.00 u

Modeshow, Miss SamenLoop-verkiezing

19.00 u

Diner, ‘mooiste tent’-verkiezing, karaoke, verhaaltjes vertellen

20.00 u

Amusement podium: line dancing

21.30 u

Kaarsenceremonie,Podium: operazanger(es), gedicht, minuut stilte

22.30 u

Muziek

23.00 u

Pyjamawedstrijd

00.00 u

Wedstrijd limbodansen

01.00 u

Pokerronde

02.00 u

Scrabble

03.00 u

Cijfer raden

04.00 u

Pokerronde

05.00 u

Scrabble

06.00 u

Yoga-oefeningen

07.00 u

Ontbijt

08.00 u

Slechtste kapsel-verkiezing

09.00 u

Sportieve activiteit: golf

10.00 u

Podium: koor

11.00 u

Podium: jazzkwartet

12.00 u

Kinder SamenLoop voor Hoop

13.00 u

Slotceremonie

 


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)