Preventie

Voorkomen dat mensen kanker krijgen is een van de missiedoelen van KWF. Wij informeren jou over risicofactoren die de kans op kanker kunnen vergroten of verkleinen. Soms spelen pech en genetische aanleg een rol bij het krijgen van kanker. Op sommige factoren heb je niet of nauwelijks invloed zoals luchtverontreiniging. Maar op een aantal factoren heb je zelf wel invloed zoals bijvoorbeeld roken. Je hebt veel meer invloed op je gezondheid dan je denkt. Je hebt veel meer invloed op je gezondheid dan je denkt. Wist je dat bij ongeveer 35% van de kankergevallen het ontstaan van kanker is te beïnvloeden?

Roken en kanker

Roken is veruit de grootste beïnvloedbare risicofactor voor kanker. Maar liefst 28% van de kankersterfte en 19% van de jaarlijks nieuwe gevallen van kanker is gerelateerd aan roken. In Nederland overlijden elk jaar ongeveer 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. SamenLoop voor Hoop is een Rookvrij evenement. Besteed genoeg aandacht aan Rookvrij Nederland rondom je SamenLoop.

Vandaag de dag weten we dat de sigaret ongezond is. Vaak blijven we onbewust de sigaret nog accepteren in onze maatschappij. Als je erover nadenkt, blijft het toch best gek dat een product waar je ziek van kan worden, nog zo normaal gevonden wordt. Terwijl 95% van de Nederlanders weet dat roken het risico op kanker verhoogt.

Zon, uv en huidkanker

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. Vorig jaar kregen ongeveer 55.000 mensen voor het eerst de diagnose huidkanker. 10 jaar terug waren dit er nog 34.000. Dit aantal blijft stijgen. Onbeschermd zonnen vergroot je kans op huidkanker. Voorlichting over verstandig zonnen kan helpen om huidkanker te voorkomen.

Smeren

Kleren

Je goed beschermen tegen de zon, gaat verder dan alleen insmeren. Daarbij vinden baby’s en kinderen insmeren niet altijd het leukste wat er is, terwijl juist hun huid extra kwetsbaar is. Kleding is de ideale extra bescherming. 

Tips om je te beschermen met kleren tegen de zon:

  • Bescherm de kinderhuid met bijv. een shirt met mouwen;
  • Hoedjes of petjes beschermen hoofd en nek;
  • Zet ze een zonnebril op.
  • Infographic weren

Weren

Het is goed om af en toe de schaduw op te zoeken. Schaduw zorgt ervoor dat uv-straling minder aanwezig is en zorgt voor verkoeling. Toch kun je in de schaduw ook verbranden, bijvoorbeeld onder een parasol. Je pakt dan namelijk veel indirecte straling mee (de aarde weerkaatst een deel van de stralen in een andere richting). Niet alle parasols zijn gemaakt van uv-werend materiaal. Dus als je denkt fijn uit de zon te zitten, houd dan in de gaten wanneer je voor het laatst hebt ingesmeerd met zonnebrand. 

Onze tips: 

  • Tussen 12 en 15 uur is de zon het schadelijkst. Zoek de schaduw op tijdens deze uren; 
  • Hoe? Gebruik bomen, parasols of bijvoorbeeld schaduwdoeken; 
  • Houd kinderen jonger dan 1 jaar helemaal uit de directe zon. Ligt je baby onder een doek in de schaduw? Zorg er dan wel voor dat je baby voldoende frisse lucht krijgt en niet te warm wordt. 

Als je schaduw kort is, betekent dit dat de zon recht boven je staat en op zijn sterkst is. Op deze momenten kan je de zon beter weren!

Gewicht, voeding, bewegen en alcohol

Behalve roken en zonnen zijn er nog een hoop andere risicofactoren waar jij invloed op hebt. Denk aan:  

  • ongezonde voeding;
  • onvoldoende beweging;
  • overgewicht;
  • alcohol drinken.

Bovenstaande factoren leveren samen een even grote bijdrage aan het ontstaan van kanker als roken alleen. Bovendien zijn deze factoren nauw met elkaar verbonden en leveren een grote bijdrage aan het ontstaan van andere ziekten zoals hart- en vaatziekten. 

Overgewicht geeft meer risico op kanker

Het is bewezen dat overgewicht het risico op kanker verhoogt. Ongeveer 4% van het aantal nieuwe kankergevallen wordt jaarlijks veroorzaakt door overgewicht en extreem overgewicht (obesitas). Voor de kankersterfte geldt dat jaarlijks ongeveer 4% te wijten is aan overgewicht en obesitas. Het kan ook leiden tot het ontstaan van andere ziekten, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en beroertes.

Tools om te bepalen of je overgewicht hebt:

Hoewel we niet altijd weten hoe voeding je kans op kanker beïnvloedt, weten we voor bepaalde voeding of voedingsstoffen wel dát het zo is:

  • Groenten en fruit bevatten belangrijke vitaminen en mineralen die je kans op kanker verkleinen;
  • Rood vlees (bijvoorbeeld rundvlees, lamsvlees en varkensvlees) en bewerkt vlees (vlees dat is geconserveerd door middel van roken, drogen, zouten of door toevoeging van conserveringsmiddelen, zoals boterhamworst) vergroten het risico op kanker.

Bewegen verkleint je kans op kanker

Ongeveer 2% van de kankersterfte en ongeveer 2% van de nieuwe kankergevallen is te wijten aan onvoldoende beweging. Voldoende beweging kan het risico op kanker zowel indirect (het effect op een gezond gewicht) als direct verkleinen.

Waarom wordt de kans op kanker kleiner als ik genoeg beweeg?

  • Regelmatig bewegen zorgt voor gezonde hoeveelheden hormonen. Belangrijk, want te hoge hormoonspiegels geven meer risico op kanker;
  • Lichaamsbeweging versterkt het immuunsysteem (je natuurlijke afweer);
  • Bij genoeg bewegen voert je lichaam afvalstoffen sneller af via de dikke darm;
  • Bewegen helpt mee aan een gezond gewicht, wat de kans op kanker ook verkleint. Voldoende beweging is ook een goede manier om je risico te verlagen op hart- en vaatziekten, extreem overgewicht  en diabetes.  

Hoeveel beweging heb ik nodig?

Om je gewicht gezond te houden is het goed om tenminste 5 dagen per week 30 minuten te bewegen. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is 60 minuten beweging verstandig. Je kunt de beweging opdelen in blokken van minimaal 10 minuten.

Alcohol verhoogt de kans op kanker

Het is wetenschappelijk bewezen dat alcohol op verschillende manieren de kans op kanker verhoogt. Ongeveer 3% van de kankersterfte en ongeveer 2% van de kankerincidentie (het aantal nieuwe kankergevallen) is jaarlijks te wijten aan alcoholgebruik. Zelfs 1 drankje per dag verhoogt je kans op kanker al. Drink daarom het liefst geen alcohol.

Alcohol en roken

Alcohol drinken én daarbij roken is extra schadelijk. Waarom? De combinatie alcohol en roken verhoogt het risico op bepaalde soorten kanker nog meer. Alcohol veroorzaakt kanker van de mond, keelholte, strottenhoofd, slokdarm, dikke darm/endeldarm, lever, borst en maag.Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport is in samenwerking met een groot aantal partners waaronder KWF de Nix campagne begonnen om de sociale norm ‘niet roken, niet drinken tot je 18e’ te versterken. Deze campagne richt zich op de hele samenleving, maar meer in het bijzonder op (de omgeving van) jongeren.


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)