Zelf een persbericht schrijven

Wat moet in het persbericht komen te staan? Denk aan de vijf w’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Wat gaat er gebeuren, wie organiseert het, wanneer en waar? En waarom gebeurt het? Zorg dat al deze vragen in het persbericht beantwoord worden. Schrijf een persbericht zo dat een redactie er zo weinig meer aan hoeft te veranderen.

Adviezen:

  • Schrijf niet in de wij-vorm. Dus niet: wij gaan een SamenLoop organiseren dan en dan, maar: dan en dan vindt een SamenLoop plaats in etc. Een redactie heeft altijd extra werk om de woordjes ‘wij’ en ‘ons’ uit een bericht te halen en het in de derde persoon enkelvoud (het) te veranderen.
  • Gebruik geen hoofdletters, vetgedrukte letters en cursieve woorden.
  • Zorg voor een korte, duidelijke kop.
  • De eerste alinea bevat het verhaal in een notendop.
  • In de tweede, derde en misschien vierde alinea zet je meer details over het evenement.
  • Maak het niet te lang. Hoe korter en krachtiger een persbericht, des te sneller wordt het geplaatst.
  • Val niet in herhaling in het persbericht. Dat maakt het bericht onnodig lang.
  • Een citaat moet iets toevoegen, maar doet het altijd goed.
  • Vermeld altijd een site waar mensen meer informatie kunnen vinden.
  • Zet altijd onder aan het persbericht een contactpersoon met telefoonnummer. Niet alleen een e-mailadres. Een journalist wil informatie en hij wil dat vaak meteen kunnen opzoeken.
  • Als je een foto meestuurt, neem dan een liggende foto van ongeveer 1 Mb. Kies er een die rechtenvrij gebruikt kan worden. De foto moet scherp en licht zijn. Stuur geen foto die je van internet hebt geplukt. Daar kan een redactie vaak niets mee omdat de resolutie meestal te laag is en de rechten vaak niet geregeld zijn.
  • Stuur niet te vaak persberichten, anders loop je het risico dat een redactie denkt: daar heb je ze weer. Stuur alleen een persbericht als je écht publiciteit nodig hebt en niet omdat je het zo leuk vindt als een krant weer iets plaatst. Tenzij je afspraken hebt gemaakt natuurlijk.
  • Gebruik alleen relevante cijfers om je boodschap over te brengen.
  • Vermeld achtergrondinformatie over KWF Kankerbestrijding.
  • Vergeet niet te vermelden hoe mensen mee kunnen doen. 


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)