Wat is een goed verhaal?

Persoonlijke verhalen

Er is altijd veel interesse voor verhalen van mensen die behandeld zijn voor kanker. Deze ‘human interest’ verhalen maken duidelijk waarom mensen geld inzamelen voor KWF Kankerbestrijding en hoe het wetenschappelijk onderzoek dat daarvan betaald wordt levens redt.

Kun je geen survivor vinden die zijn of haar verhaal wil vertellen? Denk dan eens aan de deelnemers die meedoen als eerbetoon aan een dierbare. Hun verhalen maken vaak net zoveel indruk. Probeer in ieder geval drie of vier mensen bereid te vinden om hun verhaal aan de media te vertellen. 

Groepen mensen

De media besteden vaak aandacht aan grote groepen mensen, bijvoorbeeld familieleden of collega’s die samen meedoen ter ere van een dierbare die getroffen is door kanker. In Engeland deden bijvoorbeeld alle medewerkers van een fabriek mee aan een geldinzamelingevenement van de Britse Kankerbestrijding omdat vier vrouwen van het bedrijf behandeld werden voor borstkanker.

Denk ook aan:

  • De oudste en jongste deelnemer.
  • Drie/vier/vijf generaties van een familie die samen meedoen aan SamenLoop voor Hoop. Dat levert niet alleen een mooi verhaal op, maar ook een leuke foto.
  • Benader (met toestemming) altijd kinderen en dieren – schattige foto’s doen het altijd goed, zelfs zonder bijbehorend verhaal.

Tip: Denk aan fotomomenten: een goede foto zet een verhaal altijd kracht bij!

Hoe vind je deze mensen? 

Benader mensen die zich hebben opgegeven en vraag waarom ze meedoen aan de SamenLoop. Hebben ze een bijzonder verhaal? Vraag dan of ze hun verhaal aan de media willen vertellen om zo het evenement onder de aandacht te brengen. 

Heb je moeite om mensen te vinden? Zoek dan uit of er praatgroepen voor patiënten in de buurt zijn. Misschien willen deze mensen wel een bijdrage leveren aan de SamenLoop voor Hoop, ook al is het maar een kleine. Kan iemand niet aan het hele evenement deelnemen, maar bijvoorbeeld wel zijn verhaal vertellen?  Bied dan bijvoorbeeld aan om gratis een kaars aan te steken bij de Kaarsenceremonie. Hiermee heb je al een goed verhaal voor de pers.

Voorbereiden geïnterviewden

Sommige mensen hebben ervaring met de pers en vinden het leuk om geïnterviewd te worden. Andere mensen kunnen nerveus zijn en willen graag steun. Volg altijd de volgende richtlijnen:

  • Vertel de vrijwilligers eerst hoe alles in z’n werk gaat voor je hen laat interviewen. Vraag of ze zich willen laten interviewen. Vraag of ze er bezwaar tegen hebben dat hun foto in de krant komt. Dat is namelijk vaak het eerste wat een journalist vraagt. Als een vrijwilliger vertelt over een dierbare die aan kanker overleden is, vraag dan of er van die dierbare ook een foto geplaatst mag worden. Leg uit dat journalisten dit ook allemaal vragen.
  • Als het nodig is, zorg dan dat je aanwezig bent als de vrijwilliger geïnterviewd wordt. Dit is niet altijd nodig, maar bied het wel aan. Soms stel je de vrijwilliger daarmee gerust.
  • Vraag het artikel altijd voor publicatie op voor inzage. Hiermee voorkom je feitelijke onjuistheden. Ook kunnen omschreven emoties anders overkomen. Het is prettig om dit van tevoren te checken.
  • Praat na met de vrijwilliger. Vraag of ze tevreden zijn over de vragen, het artikel/het interview.
  • Bedank de vrijwilliger na afloop voor zijn medewerking.

Deel de persoonlijke verhalen ook met KWF

KWF Kankerbestrijding is altijd op zoek naar mensen die bereid zijn om hun verhaal in de media te vertellen of in onze publicaties op te laten nemen. Als je iemand bereid hebt gevonden die zijn/haar verhaal aan de pers wil vertellen, dan ontvangen wij zijn/haar gegevens graag (mail naar samenloopvoorhoop@kwf.nl). Op die manier help je KWF Kankerbestrijding om aandacht te krijgen voor het werk van de organisatie. Het kan ook andere mensen stimuleren om deel te nemen aan inzamelingsacties voor KWF Kankerbestrijding. Of je nou zelf patiënt bent of een familielid of vriend van iemand die kanker heeft, je kunt ons helpen.

Feiten vermelden 

Journalisten maken regelmatig een feitenoverzicht. Je kunt algemene feiten en cijfers vermelden over KWF Kankerbestrijding/SamenLoop voor Hoop en wat cijfers die van toepassing zijn over het soort kanker waar het verhaal over gaat. Maak het feitenoverzicht niet te lang (zeker niet zo lang als dit!) want daar knappen journalisten op af. 

Bijvoorbeeld: 

  • Het begon in 1985 in Tacoma, Amerika. Dr. Gordon Klatt liep gedurende 24 uur rondjes over een atletiekbaan ter nagedachtenis aan een vriend die aan kanker was overleden. 
  • Sindsdien is het de grootste vrijwillige inzamelingsactie ter wereld. In 2001-2002 werd er zo’n 250 miljoen euro ingezameld voor kankeronderzoek. Wereldwijd doen zo’n 2,25 miljoen mensen mee aan de SamenLoop voor Hoop, o.a. in Amerika, Australië, Duitsland en België. 
  • In Nederland gaat de SamenLoop voor Hoop in 2006 van start. 
  • Het doel in 2006 is om € 30.000 in te zamelen om het werk van wetenschappers, artsen en verpleegkundigen te financieren. 
  • Teams, variërend in grootte, halen voor het evenement geld op en gedurende evenement is er te allen tijde iemand aan het lopen.

Beter van niet

Steeds hetzelfde verhaal over het evenement herhalen heeft geen zin. Dan is het geen nieuws meer. Probeer altijd een nieuwe invalshoek te bedenken. Journalisten hebben vaak ook een hekel aan foto’s waarop een cheque overhandigd wordt. Sommige kranten accepteren deze overigens wel. Foto’s waarop mensen in een rijtje staan, vallen meestal ook niet in de smaak. Wees dus creatief als je foto’s maakt. En heb je geen indrukwekkend verhaal? Kies dan bijvoorbeeld voor een fotosessie waarin je alle manieren afbeeldt waarop het geld is ingezameld. Dan maakt het vaak niet uit of het evenement al heeft plaatsgevonden. 

Tips 

Vraag aan de journalist waar zijn interesse naar uitgaat en geef hem het gevoel van journalistieke ruimte. 

Bied een verhaal altijd telefonisch aan en geef nooit zelf de contactgegevens weg. 

Zorg dat de woonplaats van de geïnterviewde overeenkomt met het verspreidingsgebied van het medium.


Wat vind je van dit artikel?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)